Good food in Melbourne en weer thuis

Waaah, ik ben weer thuis! En het sneeuwt hier gewoon. Ik knijp mijn ogen dicht, schrijf een blog over Melbourne en doe alsof ik daar nog aan een lekkere ontbijtje zit van gegrilde pompoen zuurdesembrood met geitenkaas, avocado, gepocheerde eitjes, bietjes, tomaten en zaden.

Want mijn god, wat kun je lekker eten in Melbourne. En wat is het verder ook een gave stad. Maar vooral dat eten, nomnomnom.

Vegaburger met zoete aardappelfrietjes!

Christy en ik kwamen vorige week woensdag aan in St. Kilda, een hip buurtje in Melbourne met volop restaurantjes, bars, café’s en winkeltjes aan het strand! Zo goed. We kwamen van het tropische Cairns, waar juist die dag daarvoor het weer was omgeslagen en het nu vooral heel grijs en regenachtig en klam was. Melbourne heeft een veel droger klimaat en hoewel ze zeggen dat je er vier seizoenen in één dag kunt beleven, was het met een graad of 25 en zonnig heel fijn vertoeven.

Nadat we hadden ingecheckt in ons (verschrikkelijke) hostel, gingen we snel naar de pier om de zonsondergang te zien en de pinguïns die daar dan aankomen. Ook kun je vanaf die plek een hele mooie skyline van Melbourne zien. Rondom het strand zitten zoveel café’tjes en restaurants en meestal is er ook live-muziek. Tijd voor een (lokaal gebrouwen) biertje en een hapje op het terras. Not bad, not bad at all. De terugkomst bij het hostel was iets minder leuk. Het bleek nogal een party hostel te zijn vol met dronken en asociale Engelsen en de afterparty bleek in mijn kamer te zijn. Niet echt een topnacht dus.

De pier van St Kilda

De volgende dag moesten we dat dan maar goedmaken met een fijn ontbijtje. De ‘hoofdstraat’ van St Kilda, Acland Street, zit vol met hippe restaurantjes en winkeltjes, dus daar schoven we ergens aan. Ik bestelde een heerlijke kom apple crumble porridge, want: I love my havermoutje! Een goede bodem om even op door de winkelstraat te struinen en aan het eind van de middag hadden we ons opgegeven voor een free tour door St Kilda, want ja een beetje de toerist uithangen hoort er ook bij.

IMG_20180208_162936687IMG_20180208_184249211IMG_20180208_143339676

Na de tour was het tijd om wat te eten en te drinken en daarbij namen we mijn Duitse kamergenoot Tim ook maar op sleeptouw, want die had het ook helemaal gehad met die vervelende Engelsen. Het was uiteindelijk best wel laat geworden, dus de volgende ochtend zaten we aan een heerlijk uitbrakontbijtje met gepocheerde eieren en wat niet al. Hmmmm. Daarna verkasten we naar een ander hostel, dat meer in het centrum van Melbourne zat. Wat een fijne plek! Een heel huiselijk hostel met een grote tuin en leuke mensen. En er was die avond een free bbq, joepie!

The best breakfast.

De volgende dag gingen Christy en ik op een Great Ocean Road sunset tour. De GOR is een weg die langs de zuidkust van Australië ligt en langs die weg heb je de prachtigste uitzichten, vind je allemaal wilf life en natuurwonderen. Zeker een tripje waard dus! Vooraf waren mijn verwachtingen niet heel hoog, omdat ik dacht dat we de hele dag in het busje zouden zitten. Niets was minder waar! Onze Zuid-Koreaanse tourguide gooide ons er bijna elke 20 minuten uit, om ijsjes te eten, koala’s te spotten, foto’s te maken, wandelingen te doen…

IMG_20180210_135858456IMG_20180210_140510462IMG_20180210_194147015_HDRIMG_20180210_191801793_HDRIMG_20180210_202201952_HDR

Onderweg viel het me op dat de natuur zo snel verandert, je hebt stranden, bossen, graslanden, regenwoud. Ook het weer is heel veranderlijk. Op sommige plekken was het zonnig en boven de dertig graden, op andere plekken was het bewolkt, frisjes en waaide het behoorlijk. Het hoogtepunt van de tour waren de 12 apostelen bij zonsondergang, een rij kalkstenen rotsen in de zee. Uiteindelijk belandden we met onze Duitse en Belgische vrienden bij de Mac (ja, dit was serieus de eerste enige keer dat ik bij de Mac zat Down Under!).

IMG-20180210-WA0089

De volgende dag was ik nogal moe en had ik nergens niet zoveel zin in, dus wat is dan de beste remedie: shoppen! En een beetje sight seeing. De rest van de dag voelde ik me eigenlijk nog steeds een beetje meh, maar ’s avonds nog lekker bij het hostel gechilld met een kamergenoot en een paar Chilenen. Gesprekken gaan meestal in eerste instantie over je reis en ik vond het zó raar te moeten zeggen: I’m flying home tomorrow…

Want dat stond er afgelopen maandag op de planning: de terugreis naar het koude, barre Nederland. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook weer niet zó tegenop zag. Op een gegeven moment heb je zoveel gereisd, dingen gezien en gedaan en dan zit je gewoon vol. Ik merkte bijvoorbeeld ook dat ik de laatste dagen niet zoveel energie meer had om steeds nieuwe mensen te ontmoeten. En ik had vooral ook het gevoel dat ik de afgelopen weken zoveel heb ‘geconsumeerd’ en dat ik nu zelf wel weer eens productief wilde zijn. En mijn eigen lieve familie en vrienden weer zien! Niettemin is het fijne weertje achterlaten, de leuke mensen die je hebt ontmoet, de gastvrije en open cultuur natuurlijk wel heel jammer.

Omdat ik pas ’s avonds vloog, had ik overdag nog wel tijd om één en ander van Melbourne te zien. Ik besloot om naar het Immigration Museum te gaan en dat was best indrukwekkend. Het ging over de migratie naar Australië en over het verlaten van je land in het algemeen. Dat laatste is natuurlijk vandaag ook nog aan de orde van de dag. Waarom verlaten mensen hun land en wat voor impact heeft dat?

Wat ik vooral bizar vond trouwens, is de White Australia policy. Hoewel Australie nu vrij multicultureel is, is het nog niet eens zolang geleden dat Aziaten en mensen uit de Pacific de toegang tot het land werd ontzegd. De regering wilde het liefst een zo wit mogelijk, sterk Europees volk. En dan het liefst vooral bestaande uit Britten. Pas in 1975 is er de racial discrimination act aangenomen, die selectie op basis van ras onwettelijk maakte. Dat is dus pas een jaar of 40 geleden? Niet te geloven.

IMG_20180212_125929225IMG_20180212_124840622

Nadat ik op Brunswick Street (een hip straatje in de wijk Fitzroy, waar m’n hostel zat) een paar laatste inkopen had gedaan, moest ik toch echt terug naar het hostel: tas inpakken, nog even douchen en toen in de shuttlebus naar het vliegveld voor een reis van ruim 25 uur.

IMG_20180212_152758925_HDR
Brunswick Street
In Melbourne vind je overal graffiti

De vliegreis verliep vrij voorspoedig, maar man o man wat is 25 uur op je billen zitten lang! Bij de landing in Amsterdam had ik wel een supermooi uitzicht, want in Nederland was het koud maar zonnig. Inmiddels ben ik alweer een paar dagen thuis, maar echt veel nagenieten is het hier niet want ik heb ergens een griepje opgelopen in het vliegtuig of door de weersomslag of zo. Hopelijk maandag weer fit, want dan wacht het echte leven weer! 🙂 En tijd om het volgende reisje te plannen natuurlijk…