Van paragliden in Byron Bay naar crossen in een 4WD op Fraser Island

De afgelopen dagen zaten echt vol met leuke avonturen met leuke mensen. Paragliden, silent disco op het strand, zwemmen in kristalhelder water, The Greatest Showman in Brizzy, slangen aaien in de Australia Zoo en crossen over het grootste zandeiland van de wereld!

Na mijn surfavontuur in Yamba kwam ik vorige week vrijdag aan in Byron Bay, het surf- en hippieparadijs van Australië! Het is niet zo’n groot plaatsje, maar er zijn een hoop toeristen en backpackers en daardoor een heleboel winkeltjes, cafés en restaurantjes, markten en ga zo maar door. Veel mensen lopen op blote voeten en in hippiekleding op straat en je kunt er ook een dagtrip boeken naar Nimbin, waar je wiet kunt halen. Kortom: je kunt je er goed vermaken, haha!

Aangekomen bij het hostel ben ik eerst maar eens rond gaan lopen door het stadje en langs het strand. Helaas waren de golfen shit om te surfen, dus heb ik maar een duik genomen in het zwembad bij het hostel. Daar had ik algauw een ander groepje reizigers ontmoet, en met z’n allen gingen we daarna naar de Brewery. Dat is een beetje een hipstertentje met verschillende soorten zelfgebrouwen biertjes. Het was een gezellige boel, we speelden Jenga en aten patat en praatten over de wereld. Zo leuk hoeveel lol je kunt hebben met mensen die je helemaal niet kent. We zijn nog wat wezen drinken in een ander hostel en toen gingen we naar het strand, waar ’s nachts een silent disco bleek te zijn. Hoe tof is dat? Lekker feestje dus!

Ik lag nog maar net een paar uurtjes in bed toen de wekker alweer ging om 04:30 om de zonsopgang te kijken vanaf het strand. Heel mooi en bijzonder om de wereld te zien ontwaken. Op het strand lagen mensen te slapen en vroege hardlopers renden al over het strand voordat de hitte toesloeg. Daarna een must-do wandeling naar het meest oostelijke punt van Australië en de vuurtoren van Byron.

IMG_20180112_053659347_HDRIMG_20180112_112057496IMG_20180112_112344570

’s Middags werd ik bij het hostel opgehaald voor iets heel tofs, namelijk een paraglide over Byron!! Eerst gingen we naar een plaatsje aan de kust, de Pat Morton lookout. Er hingen al veel gliders in de lucht. Ik moest even wachten tot alle gear was uitgestald en toen kreeg ik een tuigje aan. Je doet een tandem en samen met een prof rende ik de berg af. Helaas zat er ergens een luw punt in de lucht en lukte het steeds niet om te stijgen. Na vier pogingen moesten we het helaas opgeven en zijn we naar een andere plek gereden, Possums. Op zich was het wachten niet zo erg, want de crew was erg gezellig. Bij de eerste poging hier gingen we meteen de lucht in en kon je heel Byron zien liggen aan de kust. Het was zo relaxt en stil, zo’n paraglide… En hoog ook! Erg tof en bijzonder om te doen.

IMG_20180112_125622694IMG-20180112-WA0011

Paragliden maakt hongerig en ’s avonds ging ik met m’n vriendinnetje uit Yamba, Christy (ze komt ook uit Groningen!! Alleen coole mensen), lekker uiteten, naar een kroegje met live-muziek en dure cocktails drinken. Yum!

In de loop van de volgende dag stond de busreis naar Brisbane gepland. Ik had niet zulke spannende verhalen gehoord over de stad, dus prima om weer even te relaxen, series kijken, wasje doen enz. Ik ben nog naar het kunstmuseum geweest en naar The Greatest Showman in een hele grote bios. Het was ook veel te warm om buiten te zijn, 37 graden. Dan is het prima om lekker binnen in de airco te zijn. Ohja, en om ’s avonds wanneer het is afgekoeld de hardloopschoentjes maar weer eens aan te trekken voor een run in het park (waar trouwens overal op de paden dikke hagedissen waren!). Australië is overigens ook prima om heuveltrainingen te doen haha, zwaar!

IMG_20180114_105717529_HDR

Na Brizzy ben ik naar Noosa gegaan, een strandplaatsje voor de wat rijkere mensen. Langs de kust zie je zulke grote en dure villa’s staan… Als echte Ozzies hebben we ’s avonds buiten een bbq gehad met Christy en nog een vriendin (waarom sta ik altijd op de foto met eten in mijn mond??).

De volgende dag vroeg op, want Christy en ik gingen naar de Australia Zoo van Steve Irwin! We hebben zoveel leuke en enge Ozzie dieren gezien: schattige koala’s, reuze schildpadden, kangaroos eten gegeven, een krokoshow gezien met de familie van Steve Irwin, slangen geaaid en er waren ook nog tijgers en giraffen en zo. Echt een heeeele leuke dag en een aanrader om eens naartoe te gaan.

Na Noosa was het tijd voor een hele toffe trip, die Christy en ik toevallig ook op dezelfde datum hadden geboekt en we dus samen konden doen: 3 dagen op Fraser Island, of K’gari (paradijs) zoals de Aboriginals het noemen. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en met een groep backpackers scheur je drie dagen lang in een 4×4 over het eiland, om het te zien, ervaren en ontdekken.

Dit deden we onder leiding van onze gids Luke, een echte Australische gast met veel liefde voor alles wat het eiland te bieden heeft. Hij vertelde ook geregeld over de oorspronkelijke inwonders van het eiland en hoe die door de white men gruwelijk zijn vermoord en weggejaagd. Soms maakte dat de trip wel een beetje dubbel. Anderzijds was Luke ook een gids die je veel liefde en respect voor de wereld, de natuur en de mensen wil bijbrengen. Regelmatig gaf hij ons motivational speeches, over doen wat je liefhebt en respectvol omgaan met onze planeet. ‘Do what you love, with whom you love’. Bij terugkomst hoop ik zeker dat er iets van bijblijft!

Op de eerste dag was het even wennen aan het rijden in het mulle zand (en schakelen met links, haha) maar zeker een toffe uitdaging! Als rijders wisselden we regelmatig af, zodat iedereen eens kon proberen. We zijn door het regenwoud gereden en gingen naar een heel helder meer om te zwemmen, Lake Mckenzie. Het zand werkt als ware als een filter. Heel fijn en lekker verfrissend in de hitte!

’s Avonds lekker primitief koken in het kamp, marshmellows roosteren op het kampvuur, prachtige sterren kijken en dan slapen in de tent (zonder luchtbed!). De volgende ochtend begon met een verfrissende duik in Eli’s creek, waar we met rubberen banden langzaam vanaf konden dobberen. Het water was erg koel, omdat het opkomt vanuit de grond. Het zag er zo mooi en paradijslijk uit! Ook gingen we naar het shipwreck dat er al tientallen jaren afgedankt ligt. Vanaf het Indian Head punt, waar twee zeestromen samenkomen, gingen we naar de champagne pools. Het enige zeewater waarin je veilig kunt zwemmen op het eiland, want in de rest zwemmen haaien en kroko’s!

De tweede avond was alweer de laatste, dus er moest wel een beetje gefeest / gedanst worden! De stemming zat erin en dat begon al met het feit dat één van onze drivers de 4×4 echt niet onder controle had en nadat ik op een gegeven moment riep dat we toch voor maar 10 dollar verzekerd waren ons op een haar na via een boom het water inreed. ’s Avonds stond de keuken ook nog eens bijna in de fik, een brandje dat we met een gasfles wilden blussen… Goed, na zo’n dag ben je moe!!! Na een paar dansjes gaven we het maar op.

Op de laatste dag namen we nog een duik in een meer genaamd Lake Wobby, dat vol zit met visjes die aan je tenen knabbelen. Zo grappig! Het meer was overigens een heel end klunen over de zanddunen. Terwijl we daarna over het strand crossten, kwamen we een paar vliegtuigjes tegen, die scenic flights over het eiland doen voor toeristen. Op Luke’s vraag wie er interesse hadden, gilden Christy en ik natuurlijk jaaaa! Het was een kort vluchtje, maar heel erg mooi om dit paradijs vanuit de lucht te zien en ook om te zien hoe groot en machtig het eigenlijk is. Filmpjes op verzoek 😉 .

Daarna was het tijd om weer naar de bewoonde wereld te gaan, maar een heleboel mooie indrukken en woorden rijker.

Nu zit ik in Rainbow Beach (vanwaar je naar Fraser Island gaat) te wachten op de volgende bus naar Airlie Beach. Vanaf daar ga ik dinsdag 2 dagen zeilen, zwemmen en snorkelen op de Whitsundays. Denk Bountystranden en blauwe zeeën vol mooie visjes ;). Maar nu eerst maar eens een dutje doen in de bus. Welterusten en take care!