Australië is fun!

Inmiddels ben ik alweer bijna twee weken in Ozzie, hoog tijd voor een update! Er zijn me zeker al een aantal verschillen met Nieuw-Zeeland opgevallen, maar Australië is vooral heel veel fun!

Het eerste leuke ding: kakkerlakken! André en ik kwamen de avond voor oudjaarsdag aan in Sydney en binnen een halfuur had ik de eerste dikke al gespot in ons appartement (dat overigens niet vies, maar heel fancy was)! De reactie van onze huisgenoten: oh, they’re everywhere in Sydney. They do nothing. Oké dan, snel gewend.

Waar de natuur in Nieuw-Zeeland heel puur en ruig is, is het wild life in Australië veel groter. Denk aan alle dodelijke dieren hier, zoals haaien, spinnen, slangen en krokodillen, maar ook heb je bijvoorbeeld veel meer vogels die echte luide oergeluiden maken!

Dan oud en nieuw! Om het vuurwerk met de jaarwisseling in Sydney te zien, moet je vanaf ’s ochtends vroeg al een plekje op een kleed bemachtigen. Sommigen gaan zelfs de dag voor de 31e kamperen! Wij hadden een topuitzicht op onze plek, en hoewel je er geen alcohol kon kopen hebben we ons de hele dag prima vermaakt met kletsen, spelletjes, eten, in de rij staan voor het toilet… Het is een beetje zoals op een festival. Het was warm, maar gelukkig niet té warm. En wow, dat vuurwerk moet je echt eens hebben gezien. Het begint om 21u met ‘kindervuurwerk’ en om middernacht barst het los!

FB_IMG_15147636237842981

Omdat we geen alcohol hadden gedronken (voordat we weer in het centrum waren, was het ook al te laat om uit te gaan), waren we de volgende ochtend lekker fit. Tijd voor het strand: Bondi! Erg leuk is dat ze daar een nieuwjaarsduik organiseren voor alle Dutchies in Sydney. Je kon een knaloranje Unoxmuts kopen en om vier uur ging het startschot: zo’n 200 Nederlanders renden de zee in! Grappig en vreemd genoeg kom je altijd bekenden tegen ;). ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest op Bondi Beach.

IMG-20180101-WA0027FB_IMG_15148634400925149

De volgende dag wilde ik de stad wel graag verkennen, dus ging ik mee met een Free Tour. Een tof initiatief van jonge mensen en na afloop kan je doneren wat je wilt. De tour duurde maarliefst drie uur en daarna had ik een mooi overzicht van de stad en een aantal goede verhalen. Wist je bijvoorbeeld dat Australië de plaats is waar Engeland haar veroordeelden naartoe stuurde? Ik kan me een slechtere plek voorstellen…

IMG_20180102_133328621IMG_20180102_120959163IMG_20180102_120137983

Toen gingen we nog iets heel leuks doen, namelijk naar SEA World!!! We moesten eerst lang in de rij staan en het was superdruk met allemaal dolle kinderen, maar zooo leuk! We hebben zoveel leuke visjes (Nemo’s en Dory’s) en haaien en zeesterren en pinguins en andere zeedieren gezien. Ik ben er echt heel enthousiast over, ga es een keertje zoiets doen!

De volgende dag was een beetje saai, want ik moest de rest van mijn reis hier plannen. Denk aan busritten, hostels, tours. Het is wel slim om te doen, want ik ben hier maar kort en het is hoogseizoen dus druk! Als je niks boekt, is de kans groot dat je ergens vast komt te zitten of je favo activiteit al vol is. Zoveel geld uitgegeven op één dag, maar ja zo hoef ik er in elk geval niet meer overna te denken… All good!

Donderdag hebben we een dagtrip gemaakt naar de Blue Mountains. Dat is een nationaal park vol met eucalyptusbomen die een soort blauwe gloed afgeven wanneer de zon erop schijnt. Het ruikt er ook een beetje mintachtig, denk aan een stoombadje dat je neemt als je verkouden bent. Ik ben begonnen met wandelen bij de Katoomba Waterfalls. Via de Furber Steps en the Federal Pass Walking Track uitgekomen bij de Giant Stairways. Als je daarop klimt (ik had twee dagen spierpijn) heb je een prachtig uitzicht over de Three Sisters. Dat zijn drie soortgelijke rotstoppen. ’s Avonds zijn we nog naar de moonlight cinema gegaan in het park vlakbij ons huis en hebben we de film Wonder gekeken. Zooo leuk!

IMG_20180104_131115097_HDR

Vrijdag hadden we afgesproken met Chantelle, een vriendin van m’n zus die hier woont. We hadden afgesproken in Manly, een hip stadsdeel van Sydney waar je naartoe gaat met de ferry. Dat was al heel tof, want vanaf de boot heb je een heel mooi uitzicht. Ik wil niet weten wat al die villa’s aan het water kosten! Met Chantelle hebben we een superleuke dag gehad! Eerst zijn we naar een uitzichtpunt op het noorden van Manly gereden, North Head. Vervolgens zijn we naar Shelly Beach gegaan en hebben we lekker fish ’n chips gegeten. Het was erg warm, dus natuurlijk tijd voor een frisse duik in de zee! Van een paar locals mochten we snorkels lenen en toen konden we onderwater allemaal visjes zien! Zo schattig en mooi, ik moest zo lachen toen ik weer boven kwam.

Daarna zijn we naar Church Point gereden, vanwaar je weer een kleine ferry kunt nemen naar allerlei omringende eilandjes. We waren de enigen op de boot en toen mocht ik hem besturen van de kapitein, dat was erg gaaf ;). Op het eiland deden we een kleine boswandeling, toen we uitkwamen bij het huis van een bekende Australische architect. Hij schonk thee voor ons in en we hebben zijn huis bekeken. Zo vriendelijk! Uiteindelijk hebben we de watertaxi teruggenomen naar Church Point en vandaar heeft Chantelle ons op de trein gezet. Het was zo’n leuke dag, ik denk de leukste in Sydney!

IMG-20180106-WA0009

IMG-20180106-WA0004

Zaterdag konden we mooi wat toeristendingen doen, zoals naar de Arts Gallery en de Sydney Tower op. Grappig genoeg was er in het museum een tentoonstelling over Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw. Ze hadden een heel deel van de collectie van het Rijks overgehaald! Aangezien ik daar al eerder ben geweest, ben ik voor de Ozzie kunstafdeling gegaan. Met romantische landschappen, 19e-eeuwse portretten en meer moderne kunst en Aboriginal art was dat ook heel gaaf!

Zondag was alweer onze laatste dag in Sydney, en Chantelle had ons uitgenodigd voor een lunch bij haar thuis. Zo konden we ook zien waar ze woont en haar ouders ontmoeten. Na de lunch zijn we naar een bijna privé strandje gegaan om lekker te zwemmen! Ook haar hondje Bennie ging mee, zo’n schatje! Alleen issie een beetje bang om te zwemmen, hihi. ’s Avonds was het eigenlijk al te laat om nog echt iets te doen, aangezien ik mijn spullen ook moest pakken voor vertrek maandagochtend heel vroeg…

Inmiddels ben ik met de bus aangekomen in Yamba, een klein surfersdorpje onder het grote Byron Bay. Het is niet zo bekend onder backpackers, des te meer onder Ozzies zelf. Als je hier een huis wilt kopen, moet je toch gauw een paar miljoen op de plank hebben liggen! Voor backpackers is het hier echt leuk, een klein hostel waar je snel mensen ontmoet. Ik ben al op een tour geweest met de eigenaar van het hostel, Shane. Hij is echt ontzettend ADHD en had van tevoren ook nog eens vier koppen koffie gedronken ;). Die man houdt niet meer op met lullen! We zijn o.a. van kliffen gesprongen en hebben ‘pyranja’s’ gevoerd, de rest moet je zelf maar eens beleven als je hier bent!

’s Middags heb ik voor het eerst gesurft en man, het ging zo goed! Misschien dat al dat skateboarden van toen ik 15 was nu terugkomt ;). De eerste golf stond ik al op m’n board en de tweede golf heb ik gelijk gepakt! Er waren ook meiden in de groep die 2 of 3 dagen op surfkamp waren geweest, maar ik kon vrij goed meekomen. Dat gevoel wanneer je op een golf rijdt en helemaal terugsurft naar het strand is zo tof! Eén meisje zei: I feel like Jesus on the water! Vanmiddag gelijk maar weer surfen dus.We doen een sunset surf, dus dat wordt ongetwijfeld heel gaaf. Misschien zien we nog dolfijnen :).

Morgen vervolg ik m’n reis naar Byron Bay, waar waarschijnlijk ook wel gesurfd wordt (ik hoorde dat de golfen daar minder waren) en er staat een paraglide in de planning. Allemaal leuk leuk leuk! Jep, Australië is a lot of fun!

2 gedachtes over “Australië is fun!