Happiest bus

Oh jongens, wat gaat de tijd snel! Het is al bijna kerstmis. Daarna nog maar een paar dagen en dan zit mijn Nieuw-Zeeland avontuur er al op… Ik vertel snel meer over de wonderen van dit land die ik de afgelopen dagen heb mogen ervaren.

Na de Tongariro Crossing, een goed maal (caramel zeezout cheesecake for desert) en een goede nacht slaap, zijn we ’s ochtends vroeg naar Wellington vertrokken. Dat is de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, waar ook de regering zetelt. Het was een lange busrit en we kwamen pas laat in de middag aan. Maar er was wel tijd om nog even naar het Te Papa museum te gaan, dat wilde ik echt heel graag! Het is het grootste museum van NZ met allemaal info over de natuur, geschiedenis en cultuur van het land. Het was heel mooi en gaaf! ’s Avonds natuurlijk het nachtleven verkennen en wow, Wellinton bruist! Overal zijn clubs en pubs en veel live muziek. M’n maatje Ron uit Singapore en ik zijn naar een Ierse pub geweest.

De volgende ochtend moesten we helaas knettervroeg opstaan voor de ferry naar het Zuidereiland! Niet vergeten geld te wisselen en de klok een uur vooruit te zetten natuurlijk.. :p. De bootreis was lang, maar prachtig. Het is een soort fjordenlandschap om je heen. Bij aankomst in Picton stond onze nieuwe buschauffeur dolenthousiast op ons te wachten: de Schotse Shorty. Ze is echt heel leuk en energiek en enthousiast en had onze hele bus in kerststijl versierd! En onderweg bedenkt ze allemaal gekkigheid, echt heel leuk.

We waren nog maar met de helft van onze oorspronkelijke bus, maar ik vind dat we een fijne groep hebben zo. Met elkaar gingen we op weg naar Abel Tasman, een prachtig nationaal park. Ook ons hostel was op een prachtige plek. ’s Avonds deden we een gezellige groepsbbq (incl. megamosselen) en de volgende ochtend vroeg op om te gaan zeilen in het nationaal park. Het water is zo mooi blauw en de stranden goudgeel. We hebben de split apple rock gezien, een babypinguin en zeehondjes, gepicknickt in Anchorage en ik verloor bijna mijn pet door de harde wind. Het was heerlijk relaxt, echt vakantiegevoel :). Bij een lokaal tentje genaamd the Fat Tui aten we hamburgers, die volgens Shorty beter zijn dan de beroemde van Queenstown. Die ga ik zeker vergelijken ;).

IMG_20171217_103143668IMG_20171217_105906543IMG_20171217_132517036IMG_20171217_203547038

De volgende ochtend vervolgden we onze route langs de westkust naar Westport. Helaas bleef mijn Oostenrijkse vriendin Stefani achter in Abel Tasman en moesten we afscheid nemen :(. De reis naar Westport was best lang en iedereen mocht om de tijd te doden onderweg zijn of haar favoriete reisliedje draaien in de bus. De westkust is werkelijk prachtig en we hadden ook super weer. Het kan er nogal verradelijk regenachtig zijn, omdat warme en koude luchtstromen daar botsen. Maar wij hadden geluk! We hebben een mooie wandeling gedaan langs Cape Foulwind waar vroeger veel mijnwerkers werkten en woonden. Ook huisvest een zeehondjeskolonie daar. In Westport zelf was niet zoveel te doen, dus we zijn enkel even wezen sneupen in tweedehandswinkeltjes en boodschappen gedaan.

IMG_20171218_140449954IMG_20171218_143634624

De volgende ochtend was onze eerst stop bij de pancake rocks in Punakaiki. In de tijd zijn door weer en wind en water deze stenen in de vorm van een grote stapel pannenkoeken ontstaan. Ook was er een groot blowhole, waar water keihard tussen de stenen kletst. Het klinkt onheilspellend als donder! Natuurlijk hebben we daarna ook pannenkoeken gegeten, my favourite!!!! Dus ik was blij :). Die dag was de eerste sinds tijden dat het bewokt en regenachtig was, maar de blauwgrijze lucht stond zo mooi naast de lichtgroene zee.

Onderweg zijn we nog bij een warenhuis gestopt om kerstoutfits te kopen voor de christmisparty die we in de bar bij het hostel zouden hebben!!! En ook al is het zomer in Nieuw-Zeeland, de sfeer zit er zeker in met kerstliedjes in de bus, versiering, een heuse christmas party.. jeej! Iedereen was zo goed gekleed en versierd met glitter en slingers en alles. Er was een 2,5u durend happy hour met bier en cocktails en tequilla pineapple shots, oei oei oei. Vroeg pieken en vroeg naar huis, want de volgende ochtend stond de helihike op de Franz Josef gletsjer op het programma.

Deze gletsjer is een van de makkelijkst beklimbare, maar slechts 1/3 van de tours gaat door vanwege het weer. Wij hadden super geluk en stonden om kwart over negen klaar om te gaan! Het begon met een korte helicoptervlucht en ik zat voorin naast de piloot. Zo gaaf!!! Ik vond het een van de tofte onderdelen van de hele tour, haha. Eenmaal op de gletsjer deden we onze spikes onder en kon de tocht beginnen. We hebben zo’n 2,5u gehiket over het ijs, door ijsgrotten en spelonken. Het was prachtig om te doen en vooral als je weet dat over 80 jaar deze gletsjer waarschijnlijk niet eens meer bestaat… Na de hike hebben we heerlijk gechilld in de hotpools en ’s avonds was er pizzafest!

De volgende dag (ik weet niet meer welke, ben helemaal in de war met de dagen door t reizen) zijn we naar Wanaka vertrokken. Dat is een stadje in het zuidoosten met een heel groot meer. Maar eerst zijn we gestopt bij lake Matheson, een meer met een perfecte weerspiegeling. Ook zijn we gestopt bij de Blue Pools, een ijskoud gletsjermeer waar een busgenootje van de brug is gesprongel voor een frisse duik! Het was vooral een lange dag in de bus en ik had bij aankomst in Wanaka nergens meer zin in, dus lekker burrito’s gegeten bij een tentje en ’s avonds naar de bios waar ze warme chococookies verkochten (praat ik veel over eten?)!

Vandaag gaan we naar Queenstown, the adventure capital of the world waar de bungeejump is uitgevonden! Wie weet wat ik ga doen… :P. Daarna nog een nacht in Mount Cook en dan de eindbestemming Christchurch. Ik wens iedereen alvast een very merry Christmas!!!

Een gedachte over “Happiest bus

1. Goh Froukje! Prachtige verslagen van je reis en jaloersmakende fotoโ€™s!!!!!
    Merry Christmas en alvast A happy New Year!!!!