Kia Ora!

Jihaa, na een vermoeiende maar goede reis van ruim 30 uur ben ik eergister aangekomen aan de andere kant van de wereld: Nieuw-Zeeland, of Aotearoa zoals de Maori’s zeggen. En wauw, ik ben nu al impressed en er staat me nog zoveel te wachten!

Ik kan bijna nog niet geloven dat ik hier echt ben. En dat ik gewoon tien weken weg ben! Afgelopen zaterdag brachten mijn vader en zwager me naar Schiphol. Bij aankomst dronken we gezellig een kopje koffie en ze wachtten op me toen ik mijn bagage incheckte (nog geen 10 kilo ;)). Daarna gingen we samen wat eten. Maar bij de security moesten ze me achterlaten. Toen was ik alleen.

IMG-20171202-WA0004

In het vliegtuig zat ik op een plek met vrij veel beenruimte. Om die reden kwam er een man op de vrije plek naast me zitten. Hij heette Jamal en werkte bij de vliegtuigmaatschappij. Jamal komt uit Nederland, maar woont in Abu Dhabi, de eerste plaats van bestemming. We hadden een heel gesprek over reizen, onze roots, identiteit en social media. Daarna kregen we onze vliegtuighap geserveerd. Slapen lukte niet echt. Beetje lezen dan maar.

In Abu Dhabi had ik een tussenstop van drie uur. Er was gelukkig genoeg te zien op het vliegveld van dit warme en zanderige Arabische land, denk aan mannen in lange witte gewaden en met tulbanden op. Na een uitgebreide tasseninspectie konden we het vliegtuig weer in, ditmaal voor dertien lange uren.

Ik zat naast een erg aardig ouder echtpaar uit Zweden, dat onderweg was naar hun geëmigreerde zoon in Melbourne. Ze hadden al een heleboel van de wereld gezien en vonden het maar ‘brave’ dat ik dit in m’n eentje ging doen. En ik heb een ‘good boss’ die me tien weken vrij geeft ;).

In het vliegtuig zat ik ingeklemd tussen het echtpaar en het raam. Ik had het gevoel dat ik geen kant op kon en volgens mij heb ik inmiddels eelt op mijn billen. Gelukkig heb ik nog wel een beetje half geslapen, maar ik kwam vrij in de war aan in Australië. Ook natuurlijk door de tijdzones. Om 6 uur in de ochtend zat ik chips te eten, haha zo’n zin in! M’n laatste vlucht had ook nog eens vertraging. Eenmaal aan boord, viel ik binnen een kwartier in slaap. Wel had ik weer leuke buren. Een vrouw en haar Maori man gaven me allemaal tips over ‘the sunny north’ van Nieuw-Zeeland. Hun favoriet.

Het is super leuk om nu al zoveel mensen te hebben ontmoet en gesproken. Geeft echt een meerwaarde aan je reiservaring denk ik. En iedereen is zo aardig!

Bij de landing was het erg mooi weer en ik had een fantastisch uitzicht over Auckland en omgeving. Al die bergen, dat groen, de zee en de meren, wauw! Niet te geloven dat ik hier echt was aangekomen. Mijn bagage was gelukkig ook meegereisd en na de controle (vrij streng, je moet alles aangeven) nam ik een shuttle naar het hostel. Het was inmiddel vroeg op de avond, dus na een douche en wat eten kon ik gaan slapen. Ware het niet dat mijn Chineze kamergenootje haar hoofd stootte en ik met haar – bloedend als een rund – naar de receptie rende… M’n andere kamergenootje is Argentijns en ze kent onze koningin Maxima!

De afgelopen dagen in Auckland ben ik lekker op pad geweest. De Sky Tower op, genieten van heerlijk zonnig weer in Albert Park, Maori kunst (en Friese kunst van Alma-Tadema hier!) gezien in het Art Museum, het maritiem museum, de haven, de zee, Auckland Domain (groot park), Mount Eden… Een fotoimpressie van al dit moois!

Morgen ga ik het land in met de Stray bus.  Er staat nog veel meer moois op me te wachten! Ik sluit af met een lijstje van de dingen die me tot nu toe zijn opgevallen:

• In NZ gaan ze links, ook op de stoep, de trap, eerst rechts kijken bij het oversteken en zelfs het slot van de wc draait de andere kant op.
  • Er zijn hier super veel Aziaten, vooral Chinezen.
  • Iedereen rijdt ook in Toyota’s of Hyundais. Bijna geen Europese auto’s.
  • Iedereen is vriendelijk en behulpzaam. Alles is ook heel goed geregeld. Overal is wifi en bijv. openbare toiletten.
  • De bomen zijn exotisch en palmachtig.
  • Er zingen ook andere vogeltjes. Ik spotte vandaag een hele mooie blauwe in het park.
  • De hoofdstraat is megadruk met mensen en verkeer (lang leve de autovrije binnenstad van Groningen).
  • Fietsers zie je niet veel, het is op plekken ook veel te stijl om te kunnen fietsen.
  • Er zijn veel Amerikaanse toeristen. Je herkent ze aan hun leeftijd (pensionados), postuur (dik) en schoenkeuze (witte sportschoenen).
  • NZ is een prima plek om in december aan je tan te werken. Per ongeluk ben ik op de tweede dag al verbrand, ondanks factor 50. Ik was een plekje vergeten in te smeren :(.
  • Kerst vieren in de zomer is raar! Er lopen mensen met een korte broek aan en een kerstmuts op.
  • Krijg je groen licht om over te steken, dan klinkt het geluid van Super Mario die in één keer al zijn schildpadjes er doorheen knalt.

Oh ja, nog niet hardgelopen. Te warm. Haha, wat vervelend :p.

See ya later!

Een gedachte over “Kia Ora!